FILM OM UNGE OG DIGITALE SPOR
I undervisningen kan I vælge at se filmen i sin fulde længde, eller I kan vælge at se fire klip fra filmen, som har hver sit tema. Herunder bliver hvert tema præsenteret, og nederst finder du filmen i sin fulde længde.
Tema 1: Hvad er digitale spor?
Efter filmen kan eleverne besvare følgende spørgsmål, som kan diskuteres på klassen:
– Nævn mindst tre ting, du bruger i det daglige, som efterlader digitale spor.
– Vidste du, at nogle apps videresælger dine oplysninger?
– Hvilke oplysninger er ikke smart, at andre får fat i?
Tema 2: Offline
Efter filmen kan eleverne besvare følgende spørgsmål, som kan diskuteres på klassen:
– Synes du, det er en god idé at gå helt offline for at undgå at efterlade digitale spor? Hvorfor/hvorfor ikke?
– Luca nævner, at han var knap så stresset, når han var offline. Føler du dig stresset, når du er online? Har du prøvet at være offline en hel dag? (Evt. hvordan føltes det?)
– Hvis du skulle være offline en hel dag, hvornår ville du så mangle internettet mest?
Tema 3: Megafon-testen
Efter filmen kan eleverne besvare følgende spørgsmål, som kan diskuteres på klassen:
– Kan dine seneste 10 statusopdateringer holde til at blive råbt i en megafon et offentligt sted?
– Hvorfor er det ikke ligegyldigt, hvad man skriver på sociale medier?
– Har du prøvet at skrive noget, eller dele et billede, som du har fortrudt?
Tema 4: Hvad ved Google om dig?
Efter filmen kan eleverne besvare følgende spørgsmål, som kan diskuteres på klassen:
– Har du prøvet at google dig selv?
– Hvilke ting vil det være godt, at en kommende arbejdsgiver finder om én på Google?
– Hvilke ting vil det være skidt, at en kommende arbejdsgiver finder om én på Google?
Kilde: www.sikkerchat.dk